Podersdorf am See (A)– a Fertő tó tisztítása

A Fertő- tó enyhén sós, sekély, vízelfolyás nélküli tó Ausztria és Magyarország határán. A Fertő tó a Balaton mellett, az egyetlen sztyeppi tó Európában. A tó az ausztriai Burgenland tartomány és Nyugat – Magyarország területén fekszik. A tó osztrák oldalon elterülő részét jelenleg Ausztria legnagyobb tavaként tartják számon.

Rendkívül sekély mélység és enyhe, szeles éghajlat jellemzi. A tavat szinte teljes egészében nádöv öleli körül, amely egyedülálló környezetet teremt a helyi élővilág számára. A túlnyomórészt északnyugati szélnek köszönhetően, a keleti part mentén kevesebb nád nő mint a nyugati részeken. Donnerskirchenél az öv szélessége eléri a 8 km-t. Podersdorf am See az egyedüli település, amely 2 km hosszan nád mentes területtel rendelkezik. Az említett Podersdorf am See településen a városi kikötőn kívül megtalálható továbbá a jachtklub magánkikötője is. Mivel a Fertő- tó nagyon sekély, már kis mennyiségű üledék lerakódása is képes problémát okozni a hajókkal történő manőverezés során. Pontosan ez a helyzet fordult elő 2018 nyarán, amikor is az erős északnyugati szél által hozott üledék lerakódása a szokatlanul alacsony vízállással karöltve manővarezési problémákat okozott a hajóknak a jachtklubban, valamint a városi kikötőben egyaránt. Ennek okán az illetékesek mindkét kikötő sürgős megtisztításának szükségessége mellett döntöttek. Ugyanakkor szintén döntöttek a fából készült, cölöpökből álló védőgát létrehozását illetően, amely megakadályozza az üledék gyors beáramlását és felhalmozódását szeles időjárás esetén.

Mivel a kikötőben felgyülemlett hordalék eltávolítása a korlátozott manipulációs tér miatt igencsak nehéznek mondható, a DredgePrince LABOREC kis szívó- kotró hidromechanizációs munkagéppel történő munkavégzés mellett döntöttünk. Azonban annak érdekében, hogy a megbízott munka a meghatározott időkereten belül befejezésre kerüljön, a széles „utcácskákban” történő hordalék eltávolításra egy nagyobb TrexDuke IPEL nevű szívó- kotró hidromechanizációs munkagépet is alkalmaztunk a munkavégzés során. Maga az üledék kivonás mellett, amelynek komplikációját legfőképp a hordalékban felgyülemlő szemét jelenléte okozta, munkánkat egy kivételesen erős tél is nehezítette. Mindkét kikötőben kihúzásra kerültek a régi cölöpök és helyükre újakat töltöttünk. A projekt befejező szakaszában beiktattuk a legutolsó, DredgeKing PERM bágerünk. Gépeink és gépkezelő kollégáink teljesítményének köszönhetően a projekt a kitűzött határidőn belül sikeresen teljesítésre került.

Tešedíkovo, odbahnenie, čiste jazero, ťažba sedimentu

Pered (SK -Tešedíkovo )

Pered egy kis község, amely Vágsellye (Šala) város közelében helyezkedik el. A falu középső részén található egy kisebb tó, amely a helyi halászoknak nyújt kikapcsolódási lehetőséget, továbbá pihenő és rekreációs helyként szolgál az arra vágyók számára. A helyi hográszegyesület horgászai észlelték az üledék nagymértékű felhalmozódását a tó alján. Az egyesület megpróbálta sajátkezűleg megtisztítani a tavat egy parti kotrógép segítségével, de ez a próbálkozásuk nem járt sikerrel.

Ennek okán a tavalyi év telén, a helyi civil egyesület az önkormányzattal karöltve keresett meg minket azzal a kéréssel, hogy tisztítsuk meg a tavat az üledéklerakódástól. A tisztítási munkálatokat egy kéttagú csapattal és a legkisebb szívó- kotró hidromechanizációs munkagépünkel, a DredgePrince LABOREC –el még decemberben megkezdtük, és a tó egy részét sikerült megtisztítanunk. A rossz időjárás és a kiemelten alacsony hőmérséklet miatt, ami napközben is fagypont alatti maradt, és aminek következtében a tó vize folyamatosan befagyott, a munkálatokat kénytelenek voltunk a tavaszi hónapokra halasztani.

Tavasszal már a kétéltű szívó-kotró hidromechanizációs munkagépünkkel, a TrexDuke IPEL-el kezdtünk neki a munkálatoknak, amellyel 11 nap alatt sikerült megtisztítanunk a tavat az iszaplerakódásoktól. A nem kívánt iszapot a tó elhatárolt részébe szivattyúztuk át, amely úgynevezett zagyteret alakított ki. A zagytérben tárolt  iszapot  hagytuk szabadon kiszáradni.

A tavat a kívántaknak megfelőlen kitisztítottuk, így a falu lakosai és a helyi horgászok ismét élvezhetik a tó tisztaságát és a megtisztult környezet adta kellemes kikapcsolódási lehetőségeket.

 

Felsővisnyó (SK – Višňové) – egy névtelen patakból történő üledék eltávolítás

A D1 autópálya Lietavská Lúčka (Litvailló) – Višňové(Felsővisnyó) – Dubná Skala (Kőbánya) szakasza a Lietavská Lúčka (Litvailló) kereszteződésénél kezdődik, ahol a szakasz útvonala közvetlenül csatlakozik a D1-es autópálya előző, Hričovské Podhradie (Ricsóváralja) – Lietavská Lúčka (Litvailló) szakaszához. A kereszteződés a tervezett kihajtó segítségével lehetővé teszi a D1-es autópálya összekapcsolását Zsolna (Žilina) városával és az I/64-es úttal. A kereszteződés után az autópálya útvonala kelet felé halad, keresztezi Porúbka (Túrirtovány), Rosina (Harmatos), Višňové (Felsővisnyó) települések katasztereit majd egybeolvad a Višňové (Felsővisnyó) alagúttal. Az alagút a Hoblík-domb alatt halad el, több mint 7 km után a Dubná Skala kereszteződésnél ér véget, majd csatlakozik a D1 autópálya folytatásához.  A nyugati portál felől 0,50% -os lejtéssel, 573 m hosszan, továbbá lefelé pedig 2,27% -os lejtéssel, 2 545m hosszan fúrták át. A keleti ruttkai (vrútockého) portál felől az alagútfúrást 2,27%-os lejtéssel 4 362 méter hosszan hajtották végre.

A fúrás során több, nem várt geológiai hiba jelent meg, a legsúlyosabb problémát a vízbefolyás jelentette. Mivel az alagút hosszának nagyobb része a keleti portáltól felfelé épült, az alagútból szivárgó víz nagy része is a keleti portál fele torkollik. Az alagút átfúrása és az egyéb építési munkálatok során a nagy mennyiségű víz finomszemcsés üledéket sodort a keleti portálig, majd onnan a közeli név nélküli patakba. Az építési munkák következtében a patak szennyeződött, így döntés született annak revitalizációja érdekében.

A  patak revitalizációja érdekében a legkisebb úszó, szívó-kotró hidromechanizációs munkagépünket a DredgePrince LABOREC –et állítottuk munkába. Kis méretének köszönhetően a kotrógép képes volt biztosítani nagy hatékonysággal az üledék eltávolítását. A üledék feldolgozásához a legkisebb DESET PG04 típusú víztelenítő rendszerünket használtuk, amely teljesítményében megfelel a használt szívó-kotró hidromechanizációs munkagépnek. A négy gépkezelő szakemberből  álló csapatnak a  patakot 2 fázisban 55 nap alatt sikerült kitisztítani.

Nagykoszmály ( SK-Veľké Kozmálovce) – Geovák – Víztelenítő párna

A nagykoszmályi vízerőmű a Garam (Hron) folyó alsó szakaszán helyezkedik el. A víztározó fő célja, hogy a mohi (Mochovce) atomerőmű számára megfelelő mennyiségű üzemi vizet biztosítson. További hasznosítása: mezőgazdasági öntözés, egyéb ipari célok és nem utolsó sorban a rekreáció övezet is.

A víztározó gátján egy kis vízerőmű lett kialakítva. 2018-ban, a víztározó üzembehelyezésének 30. évfordulója alkalmából rendezett ünnepség előkészületeinek keretein belül  kis mennyiségű üledéket termeltünk ki, továbbá, eltávolítottuk a felgyülemlett hulladékot. Két gépkezelő  egy DredgePrince LABOREC szívó-kotró hidromechanizációs munkagéppel termelte ki az üledéket, majd  polimer oldat hozzáadagolásával  egy nap alatt töltöttek meg egy 18 m3-es víztelenítő párnát .

A víztelenítő párna  teljes kapacitásának megtöltéséhez 3 feltöltésre volt szükség, a filtrációs (szűrőfelületeten keresztül kiszivárgó víz elfolyására szükséges idő) szünetekkel. A üledék eltávolítása után a kotró szivattyút gyűjtővillákra cseréltük. A következő 4 napban a mohi (Mochovce) atomerőmű szivattyútelepének szívórészén a beúszott hulladékot a partra helyeztük. Műanyag palackokat, bútordarabokat, ruhákat, de nagyobb uszadékfákat is eltávolítottunk, majd az út mellett kijelölt helyre helyeztük a kitermelt hulladékot. Innen, megrendelőnk a  hulladékot markológép segítségével összegyűjtötte, majd teherautók elszállították megsemmisítésre. Ezen megbízás során megbizonyosodtunk a DredgePrince LABOREC hidromechanizációs munkagép teljesítményéről valamint a kezelőszemélyzet szakértelméről , hogy ilyen kis géppel is lehetséges  ekkora tömegű és méretű hulladékdarabokkal történő manipulációra. Végezetül ez a megbízás számunkra azt a lehetőséget is eredményezte, hogy bemutathattuk tudásunk, szakértelmünk és készégeik egy darabját a környező országok vízgazdálkodását irányító szervek szakembereinek, akik ellátogattak a nagykoszmályi (Veľké Kozmálovce) vízmű üzembehelyezésének 30. évfordulója alkalmából rendezett ünnepségre.

Magyarhradis (CZ – Uherské Hradište)

Magyarhradis (CZ – Uherské Hradište)

Magyarhradis (Uherské Hradiště) Csehország délkeleti részén a Morava folyó mellett fekvő város. A „Povodí Moravy s.p.“ 2019-es év elején vízgyűjtő területek hajóinak új, szolgálati/ szerviz pontonjának kiépítése zajlott. A pályázat része volt egy kis mennyiségű üledék eltávolítása a Morva folyó (Morava) medréből Magyarhradis (Uherské Hradiště) városban a leendő ponton helyén. Az üledék eltávolítása elegendő mélységet biztosít a hajók mozgására még az alacsonyabb vízállású hónapokban is.

A nyilvános pályázat nyertese az SM PONTON s.r.o. vállalat a munka ezen részéhez keresett meg minket. Az egész művelet elvégzésének sikeréhez az időzités játszott kulcsfontosságú szerepet. A kikötő építkezési munkálatai csak az üledék eltávolítását követően kezdődhettek meg. Mivel a kiépített kikötőnek még a nyári szezon kezdete előtt átadásra kellett kerülnie, az üledék eltávolítására a februári hónap elején került sor fagypont alatti hőmérsékletek mellett.

Ez azonban a jól felkészült szakembereink és a DredgePrince LABOREC kotrógépünk számára nem volt akadály. Összesen 2 029 m3 iszapot szivattyúztunk ki 2 m mélységből. Az üledéket 150 m hosszú úszócsövön keresztül juttattuk el a megrendelő által kijelölt zagytérre. Négy napos kotrómunka után a megrendelő folytathatta a Morva (Morava) folyó vízijárművei számára tervezett modern kikötő építési munkálatait.

Ravenna- IT

Az ACQUE Sport Center egy multisport központ Porto Fuori városkában pár kilométerre az olasz Ravenna városától. Vendégei számára különféle sporttevékenységeket kínál a golfpályán keresztül a természetes tó nyújtotta kikapcsolódási lehetőségekig, mint például a vízi sportok és a horgászás.  A természetes tó 2019 tavaszán az olasz mentőegységek komoly kiképzésének adott helyet.

Néhány héttel a kezdés előtt azonban, az üzemeltető nagy mennyiségű vízi növényzetet észlelt a tóban. Az Algae alligata nevű alga oly mértékben elterjedt a tóban, hogy megakadályozta a csónakok vízbe jutását, továbbá az a veszély fenyegetett, hogy a növények a hajócsavarokra tekerednek. Feladatunk az algák eltávolításán kívül az volt, hogy kialakítsunk egy mélyebb vízoszlopot a csónakok tavi közlekedése érdekében. Csapatunk a kisebb  DredgePrince LABOREC szívó-kotró hidromechanizációs munkagépet használta a kivitelezéshez. Két gépkezelővel  a nem kedvező időjárási viszonyok ellenére is, három nap alatt sikerült befejezni a munkálatokat. A nem kívánatos vízi növényzetet kb. 1,5 hektáros felületről sikeresen lekaszáltuk, levágtuk, összegyűjtöttük majd kihelyeztük a partra. A Laborec kotrógép kaszáló -vágószerkezete 2,5 m mélységig képes kaszálni. Mivel az algák csak sekélyebb vízben nőnek, ahol megfelelő mennyiségű a fény, kis kotrógépünk ideális választásnak bizonyult erre a munkavégzésre. A vágást követően a vágófelyet gyűjtővillára cseréltük. Így lehetőségünk adódott hatékonyan összegyűjteni a levágott algák és egyéb növényzetúszó maradványait, majd a partra helyezni azokat. Az így elhelyezett növényzetet a központ üzemeltetője már saját költségén feldolgozta.

Az erőteljes dízelmotor és hajócsavar  kombinációja, amely ellenálló a növények rátekeredésével szemben, garantálja a problémamentes és gyors kaszálást, vágást, valamint a vízfelület karbantartását. Az első olaszországi munkavégzésünk a várakozásoknak megfelelően alakult, az partnerünk örült a tiszta tó látványának és a mentőegységkiképzés zavartalan lefolyásának.

jazierka, jazierko ,ciste jazero, vlci mor, kosenie jazera, specialna udrzba vodnych ploch, progroupe

Kislévárd (SK – Malé Leváre)

A megrendelőnk 0,8 hektár felületű mesterséges tóval rendelkező területet alakított ki Kislévárd (Malé Leváre) térségében. A tó köré 17 luxus nyaralót épített, közevetlen vízbejutással. A tóba díszhalakat telepített és vízinövényeket ültetett, amelyek saját szűrőképességükkel képesek tisztán tartani a tó vizét. Az eredmény egy gyönyörű, magánkézben lévő rekreációs központ, fürdőzésre is alkamas tóval.

A tóba telepített vízinövényzet viszont olyan mértékben elburjánzott, hogy nagyban csökkentette a kihasználhatóság komfortját. A tó egyes részein a vízinövények már a felszínig jutottak, és ilyen környezetben az úszás nem túl kellemes élmény.

Megrendelőnk folyamatosan vágja a növényzetet saját eszközzel, de csak 1,5 m mélységig. Feladatunk ebben az esetben az elburjánzott vízinövényzet levágása volt a tó teljes területén 2,5 m mélységig. A tó a növényzet visszavágását követően készen fog álla nyári szezonra.

A DredgePrince LABOREC  gép két gépkezelővel kevesebb, mint egy munkanap alatt  elvégezte a feladatot. A vágóegység állítható, maximális vágási mélysége 2,5 m, így a feladat problémamentesen kivitelezhető volt számunkra. A nagytelejesítményű hidraulikus rendszer és a vágóegység robusztus kialakítása lehetővé tette, hogy rekordidő alatt, kevesebb, mint 6 óra alatt elvégezhessük az elburjánzott vízinövényzet kivágását.

Marina Cafe Gutor (SK- Hamuliakovo)

A gutori (Hamuliakovo-i) Marina Cafe egy kis kikötő a Duna partján, mely Pozsonytól nem messze Gutor (Hamuliakovo) közigazgatási területén helyezkedik el. A Marina Cafe, egy kis, pontonra épített kávézó a Dunán és egyben kishajók kikötésére is alkalmas.  A kikötő tulajdonosa észlelte, hogy a kishajóknak nehézséget okoz a kikötőboxokban történő beállás a Duna alacsonyabb vízállása esetén. A nehézség a kikötőboxok alatti  folyami üledék felhalmozódásából adódott. Ennek okán 2019 márciusában a tulajdonos úgy döntött, megoldja a problémát és felkereste cégünket.

A felgyülemlett folyami iszap eltávolítását  kéttagú csapatunk a DredgePrince LABOREC szívó-kotró hidromechanizációs munkagépünkkel oldotta meg.

A kb. 0,28 ha területű kikötő és környéke megtisztítása csapatunknak 7 napig tartott. A folyami üledéket 2 m mélységig kotortuk – szivattyúztuk ki,  majd úszócsövön keresztül tovább lett juttatva  a Duna sodorvonalába. A kikötők tisztítási munkálatai alaposságot és pontosságot igényelnek. Egy úszó hidromechanizációs munkagéppel kell mozogni szűk területen, ahol további korlátozó tényező a vízfelszín alatt elhelyezkedő acél sodronyok is, amelyek a ponton szerkezetetét rögzítik a parthoz. A megtisztított kikötőnek köszönhetően a tulajdonos örömmel várhatta a kezdődő nyári szezont.